Saturday, May 22, 2010

Mesék és angyalok


Amikor elolvastam a Vodafone álláshirdetését, azonnal hemzsegni kezdtek az agyamban az ötletek: mesék, angyalok... ez nálunk, történetmondóknál, már csak így működik.

Ott van például az a héber mese, amiben egy külön angyal felelős azért, hogy meséljen a még meg nem született gyermekeknek - hogy mire megszületnek, ismerjenek minden történetet, ami csak a világon létezik. Persze ez sohasem ilyen egyszerű... Sámuel, a mesemondó és a meseangyal története az egyik nagy kedvencem.

Egyszer egy francia mesemondó azt mesélte nekem, hogy háromféle angyal van: a jó angyalok, a gonosz angyalok (akiket letaszítottak a pokolba, és ördögök lettek belőlük), és azok az angyalok, akik nem foglaltak állást az égi háborúban, akik megakadtak középen, pártatlanul - őket nem taszították olyan mélyre, éppen csak a földi világig. Belőlük lettek a tündérek.
Nekem ez tetszik.

Nemrégiben jártam egy kiállításon, ahol a Falnama nevű 16. századi török-iráni jóskönyv illustrációit mutatták be. A beszámoló itt olvasható: Színes szárnyú angyalok.

És ott van természetesen a teljes keresztény mitológia az angyaloknak minden rendjével és fajtájával, és a belőlük született népmesék és történetek. Ha sikeres lesz a pályázatom, foglalkozom majd ezzel is. Csak a hecc kedvéért.
És ne higgyétek, hogy csak a keresztény mitológiában vannak angyalok.

Az írott mesékkel, történetekkel még nem is foglalkoztam. Azokból aztán...

Na, ez történik, ha egy mesemondónak feldobak egy témát.

No comments:

Post a Comment