Sunday, May 23, 2010

Tervek

Az egy éves mesemondó tevékenységnek két fő ága, célja lenne:

1. Kiválogatni azokat a gyerekeket, akik érdeklődnek a mesélés iránt, akiknek van kedve mesemondást tanulni (és meggyőzni azokat, akiknek tehetsége van);

2. Létrehozni több rendszeres mesemondó alkalmat különböző helyszíneken, ahová minden gyerek eljöhet mesét hallgatni.

Így a program, bár elsősorban a mesélésre tanítás a cél, érinti azokat a gyerekeket is, akik nem tudnak / akarnak / szeretnek szerepelni. Sőt.

A Mesehallgatóknak:

1. Tematikus mesemondó foglalkozások, olyan témák köré csoportosítva, melyek segítik a gyerekek szellemi és tanulmányi fejlődését:

- Mesecsokrok különféle tantárgyak, tananyagok jobb megértéséhez
- Mesecsokrok könyvek, írott mesék felhasználásával, amik olvasásra buzdítják a gyerekeket
- Játékos kétnyelvű mesék, hogy felhívják a figyelmet arra, a nyelvtanulás fontos és szórakoztató
- Mesék fontos dolgokról, mint pl. a bátorság, a kitartás, a csapatmunka stb.
- Mesecsokrok különféle országokból és kultúrákból, hogy érdekesek és izgalamsak legyenek, és kaput nyissanak a világra

2. Minden mesefoglalkozás interaktív, játékos, egyéb tevékenységekkel összekötött lenne, hiszen a mesemondásnak éppen az az erőssége, hogy bevonja világába a hallgatót is

- Zenés, éneklős foglalkozások
- Kézművesség, rajzolás, meseillusztrálás
- Közös mesélés, együtt alkotott mesék
- Drámajátékok mesékkel

3. Az egyes mesemondó alkalmaknak mindig lenne valami kézzelfogható eredménye (rajz, kézművesség során készített apró dolog stb.), ami emlékezteti a gyerekeket mindarra, amit hallottak

4. Együttműködés kiépítése helyi könyvtárakkal, iskolákkal és egyéb kulturális intézményekkel

A Mesemondóknak:

1. Korosztály szerinti csoportok alkotása, megfelelően kis létszámmal, hogy egy csoporton belül mindenkire jusson idő a foglalkozásokon

2. Drámajtékok, játékos gyakorlatok az előadói készségek fejlesztésére

3. Játék és ismerkedés a mesékkel, beszélgetések kedvenc mesékről, azok fontosságáról, eredetéről, és arról, mi is az a mesemondó, és miért fontos

4. Meseválogatás, mesevadászat - azon mesék kiválasztása, amikkel az egyes kis mesemondók dolgozni szeretnének (és közben megtanuljuk azt is, hol és hogyan bukkanhat az ember mesékre)

- FONTOS, hogy a 'mese' szó alatt itt nem csak a magyar népmeséket értjük, hanem a világ összes többi meséjét, mondáját, legendáját, anekdotáját, sztoriját és igaz történetét is!

5. Kiválasztott mesék alakítása, formálása, gyakorlása - addig játszunk a történetekkel, addig forgatjuk őket erre meg arra, míg mindenki megleli a hozzá illő stílust, szavakat, előadási formát

6. Gyakorlás és játék, további előadói ismeretek elsajátítása - nagyon FONTOS megtanulniuk, hogy a mesemondás élő műfaj, hogy ne szöveget tanuljanak, hanem a történetet magát, és hogy dolgozzanak együtt a hallgatóikkal, válaszoljanak kérdésekre, legyenek kreatívak stb.

7. Gyakorló előadások kötetlen környezetben, tét nélkül (nem színpadon!). Lehetőség arra, hogy biztonságos, kényelmes környezetben meséljenek a gyerekek.

Ha idáig eljutottunk, a program elérte célját. A gyerekek megtanulták, ki az a mesemondás, megtanulták jobban kifejezni önmagukat, a gondolataikat, és kiindulópontot kaptak mindahhoz, amivel később foglalkozni szeretnének.

8. Akinek van kedve (és tényleg csak azoknak, akik szeretnének!), megadni a lehetőséget, hogy közönség előtt is bemutatkozhassanak - olyan rendezvény(eke)t szervezni, melynek keretein belül felléphetnek a mesemondók "valódi" színpadon is. Erre az egyik lehetőség lenne a szerveződőben lévő Első Magyar Mesemondó Fesztivál 2011 tavaszán, ahol lehetőséget biztosítanánk a felnőtt mesélők mellett a gyerekek bemutatkozására is.

A program természetesen ezen felül sok más foglalkozással és érdekességgel (vendég mesélőkkel, kirándulásokkal stb.) is kibővülhet még, a kereteknek megfelelően.

No comments:

Post a Comment